Konkurss: Raamatukoguhoidja õpib, loob ja õpetab | Eesti Rahvusraamatukogu

Konkurss: Raamatukoguhoidja õpib, loob ja õpetab

Hea meel on teatada, et žürii on oma valiku teinud ning võitjad kuulutati välja Tartus Raamatukogupäevade avamisel. Palju õnne võitjatele!

I koht Veriora raamatukogu projektiga interaktiivne lühikursus „Usu või ära usu!“ – Ilona Oeselg-Tigasing 
II koht Kose raamatukogu projektiga „Proovikivi – kas tunned Kose valla raamatukogusid? – Meeli Sõlg 
III koht Tartu Oskar Lutsu nimeline Linnaraamatukogu projektiga „Raamatukrati meisterdused“ – Anu Amor-Narits 


Konkursi reglement | Infotund | Videod YouTube'is | Projekti aruande vorm 

Lükkame koostöös Tallinna Keskraamatukoguga hoo sisse raamatukogude teema-aastale 2022 rahvaraamatukogudele suunatud konkursiga! 

Teema-aasta fookuses on tõsiasi, et raamatukogude roll ühiskonnas ja kogukondades on fundamentaalselt muutumas: info hulk suureneb ja info digitaliseerub üha kiirenevas tempos ning see paneb raamatukogudele uued ülesanded nii ühiskondlikus kui ka kogukondlikus plaanis. 

Uued ülesanded on näiteks meediapädevuse arendamine või kriitilise infotarbimise õpetamine. Aga raamatukogud peavad pidevalt tugevdama ka oma vundamenti: tagama võrdse juurdepääsu teadmistele ja kultuurile, kuid üha enam tegema kättesaadavaks ka digiseadmeid ja e-sisu. 

Konkursi eesmärk on innustada raamatukogutöötajaid õppima ja arendama digioskusi ning julgustada neid motiveerivate ja mitmekülgsete videote toel tegelema digitaalse sisuloomega. 

Mida me sinult ootame: 

  • Loe läbi reglement. 

  • Vaata läbi kõik üheksa põnevat videot. 

  • Õpi ära mõni uus digioskus. 

  • Loo õpitu abil kogukonnale lisandväärtust. 

  • Õpeta oma kogukonnale uusi oskusi. 

  • Võida ägedaid auhindu! 

Kõik küsimused on oodatud e-posti aadressil konkurss@nlib.ee

Korraldajad: Eesti Rahvusraamatukogu ja Tallinna Keskraamatukogu
Toetajad: Kultuuriministeerium, Büroomaailm, Digikultuuri teema-aasta 2020 


DIGAR, MuIS, FOTIS 

Eesti mäluasutused pakuvad oma digitaalsete andmebaaside kaudu ligipääsu väga erinevale ja rohkele materjalile, tuleb osata vaid otsida. Nii on võimalik vanade ajalehtede, raamatute ja fotode abil kiigata kodukoha minevikku, uurida sugupuud või leida vastuseid teistele huvipakkuvatele küsimustele. Lisaks võivad need andmebaasid olla ammendamatuks inspiratsiooniallikaks oma kogude tutvustamisel erinevate mänguliste ülesannetega. 

Põnev teave on vaid paari kliki kaugusel! Videos tutvustatavad andmebaasid: 

Online-mängud 

Online-mängud on hea viis tutvustada raamatukogu teenuseid ja kogusid, pakkuda kultuurilist meelelahutust ja suunata mängijaid linkide abil enamat teada saama. Mängu loomisel on olulisimad komponendid hea idee, huvitav sisu, sobiv vorm ja õpimoment. Video tutvustab online-mänge rahvusraamatukogu loodud näidete varal ja annab ülevaate seni kasutatud lemmikkeskkondadest: 

  • Genially – võimalusterohke keskkond, mis pakub erinevaid malle esitlustele, mängudele, viktoriinidele jpm  

  • Quizizz – keskkond, kus luua kaasahaaravaid ja interaktiivseid viktoriine 

  • LearningApps – lihtne eestikeelne keskkond, mis võimaldab luua eriilmelisi mänge, millega õppimine lõbusaks teha 

  • Mitmekülgse valikuga eri keskkondades loodud mängudest saad tutvuda Eesti Rahvusraamatukogu hariduskeskuse veebipesas

Kaasamisvahendid

Tänapäeval on tavapärase slaidiettekande puhul küllaltki raske osalejate tähelepanu hoida või panna neid tegutsema pärast esimest 5–10 minutit. Siinkohal saavad appi tulla interaktiivsed digivahendid: viktoriinid, virtuaalsed ülesanded, küsitlused, tagasisideküsimused, sõnapilved jpm. Osalejaid võib reaalajas panna küsimusi esitama, kaasa mõtlema, arutlema, ideid jagama, tagasisidet andma, koostööd tegema. Kaasamisvahendid on kasulikud ka koolinoortele haridustegevuste korraldamisel, nt infootsingu juhendamisel. Lisaks võib sealt saada väga kasulikku tagasisidet raamatukogu üritustele, teenustele, töökorraldusele.  

Ja mis on veel hea? Neid vahendeid saab kasutada ka täiesti virtuaalsete ürituste puhul, st füüsiliselt keegi osalema ei peagi. Kaasamisvahendite abil saame osalejate tähelepanu köita terve ürituse vältel!   
Lihtsad ja mitmekülgsed tasuta keskkonnad: 

  • Poll Everywhere  – reaalajas sõnapilved, küsitlused, võistlused jpm 

  • Mentimeter – interaktiivsed küsimused, viktoriinid, esitlused jpm 

  • Slido – küsimuste esitamine reaalajas: publik saab parimad küsimused hääletusele panna jpm 

Otsimismäng

Raamatukoguteenuste tutvustus või ekskursioon võib olla eri vanuses kasutajaile igav või pikaleveniv ja läbiviijale kurnav, ajamahukas ning ennast kordav. Lahenduseks võib olla otsimismäng, mis võimaldab raamatukogutöötajal olla loov, kasutajale aga pakkuda vanusest hoolimata kogemusõpet, mis võimaldab tal kaasavamal ja lõbusamal moel raamatukoguga tutvuda. Video tutvustab erinevaid otsimismänge (aardejahtidest ja keeletaseme otsimismängudest kirjanikuteemalise mängu ja kunstikaardini). Lisaks annab video näpunäiteid, kuidas otsimismängu üles ehitada ning mida neid mänge luues tähele panna.  

Eri tüüpi ja erineva eesmärgiga otsimismängude näidistega saad tutvuda siin: 

Meediapädevus

Kriitiline mõtlemine ja infomaailma ohtudega kursis olemine on tänapäeval vast üks olulisemaid oskusi. Raamatukogudel on hea võimalus ja roll olla selles vallas eestvedajaks. Raamatukogud saavad nii õpilastele kui ka täiskasvanutele pakkuda näiteks meediapädevuse juhendeid, koolitusi/tunde või miks mitte ka mänge ja viktoriine, kus juhendatakse valeinfot ära tundma.  

Näiteid meediapädevuse viktoriinidest, mängudest, juhenditest: 

Robotid

Robotid on suurepärased õppevahendid programmeerimiseks ja meeskonnatöö arendamiseks. Robotite abil võib iga raamatukogu teha oma robootikaringi, mis suurendaks laste ja noorte huvi programmeerimise vastu.  

Matatalab sobib noortele alustajatele. See ei vaja lisavahendeid ega programme. Robotile saab kaasas olevate elementide abil käsklusi anda, et robot liiguks, joonistaks või muusikat mängiks. Nii areneb loogiline mõtlemine, probleemide lahendamise oskus ja käeline motoorika. 

Edisoni robotid saab programmeerida liikuma arvutit kasutades, see sobib kõigile vanuserühmadele. Robotit saab liigutada igas suunas, õpetada teda ära tundma takistusi või panna muusikat esitama. Edisoni robotid sobivad hästi meeskonnatöö arendamiseks ja programmeerimise baastõdede õppimiseks. 

Lego Education pakub põnevaid roboteid juba järgmisel tasemel programmeerimiseks. Lego Education WeDo 2.0 ja Spike vajavad opereerimiseks eraldi rakendust ja (tahvel)arvuteid. Hea on algust teha rakenduse pakutavate võimalustega, et õppida, kuidas robotid liiguvad, tõstavad, heli esitavad ja valgust näitavad. Lego baasil robotid pakuvad lõputult leiutamisvõimalusi.  

3D-printimine

3D-printer pakub lõputult võimalusi, et ise midagi kujundada ja plastikust printida. Alustada võib võtmehoidjate, küpsisevormide või väikeste kujukestega. 3D-kujundusprogramme saab kasutada ka unikaalse digikunsti loomiseks ning tulemusi ei pea alati välja printimagi. 3D-kujundamine aitab arendada ruumilist mõtlemist.  

Graafikalaud

Graafikalauaga joonistamine on lõbus, arendav ja kõigile võimetekohane. Kui on huvi graafilise disaini või animatsiooni vastu, siis on graafikalauast palju abi. Väga lihtne on näiteks kujundada e-kaarti kui omanäolist tervitust. Digitaalse pliiatsiga joonistamine graafikalaual on peaaegu sama mis otse paberile joonistamine. Oma pilti on ka lihtne animeerida ja nii „ellu äratada“.  

Vabavaralised arvutigraafikaprogrammid: 

T-särgi kujundamine

Meil kõigil leidub loomingulist mõtlemist ja silma, et hakata moeloojaks. T-särgi, kleepsu või koti kujundamine võib tunduda keerulise ettevõtmisena, kuid kilelõikuri ja termopressi abil on see tegelikult väga lihtne. Esiteks loo või vali kujundus (nt. Inscape'is), mida soovid T-särgile teha. Teiseks tuleb see sobiva programmiga masinale arusaadavaks muuta (nt. Coreldraw's). Seejärel tuleb valida meelepärane kile, millest oma kujundus välja lõigata. Järgmiseks kleebi see särgile ja kuumuta termopressi kasutades tekstiilile (temperatuuril 160 °C). Kui oled veendunud, et kõik on ühtlaselt pressitud, saad üleliigse kile eemaldada ja särk ongi valmis.  

Tasuta pildipangad: 


Infotund

4. juunil 2021 kell 10.00 korraldasime veebi vahendusel infotunni. Infotunnis anti lühiülevaade konkursist. Eesti Rahvusraamatukogu hariduskeskuse ning Tallinna Keskraamatukogu Kännukuke harukogu innovatsioonilabori spetsialistid andsid nõu videotes tutvustatud vahendite ja tehnoloogia osas. Kui soovid näha infotunni salvestust, siis kirjuta konkurss@nlib.ee.

Tagasi lehekülje algusesse.