Meediapädevuse võistlus "Pädev olla on vägev" | Eesti Rahvusraamatukogu

Meediapädevuse võistlus "Pädev olla on vägev"

Võistlus on seotud eeskätt koostöö, teksti vastuvõtu ja analüüsiga ning arendab õpilaste suulist eneseväljendusoskust ja meediakriitilist mõtlemist. Koolinoored kogunevad eesmärgiga otsida infot etteantud teemal, kasutades infoallikaid erinevatest meediaväljaannetest, sh ingliskeelsetest. Õpilased saavad kommenteerida aktuaalseid meediatekste vestlusringis, teha kuuldu ja loetu põhjal järeldusi ja anda hinnanguid. Kvaliteetajakirjanduse, meelelahutusliku ja alternatiivmeedia tekste võrreldes püütakse üheskoos eristada fakti ja arvamust, esitada oma seisukohti ja tuua vastuväiteid.

 

EESMÄRGID:

Praktiliste grupiülesannete kaudu õpitakse 

  • tundma meedia olemust ja eesmärke,
  • märkama usaldusväärsete meediatekstide tunnuseid,
  • võrdlema meediakanalite ja -tekstide tõekspidamisi,
  • ära tundma valeinfo põhilisi tunnuseid,
  • pöörama tähelepanu uudis- või arvamusloo ülesehitusele ja pealkirjale,
  • arendama aruteluoskust ja meeskonnatööd ning kiire infootsingu ja -analüüsi oskusi.

 

Võistluse tulemusel oskab õppija

  • meedias surfates olla teadlikum selle sisust ja kontekstist,
  • targalt tarbida uudiseid ja vältida allikaid, mis võiksid olla desinformeerivad ja valed,
  • terviktekstist välja noppida kõige olulisemat infot,
  • eristada meediatermineid ja -sõnavara,
  • argumenteeritult esitada oma seisukohti ning järgida arutelu reegleid,
  • kohandada argumente ja nende sõnastust lähtuvalt vastuargumentidest.

Võistlus on seotud riikliku õppekava läbivate teemadega: teabekeskkond, väärtused ja kõlblus. Võistlusel osalemine arendab suhtlus-, meedia- ja kultuuripädevust ning aruteluoskuseid.

Seotud õppeained: eesti keel, meediaõpetus, ühiskonnaõpetus

Pikkus: ca 90 minutit

Sihtrühm: 7.-9. klasside õpilased

Võistluse käik ja sisu:

  • Enne võistlust antakse osalejatele teema, mida võistlusel arutatakse. Õpetajal on võimalus õpilastega seda teemat enne võistlusele tulemist analüüsida.
  • Täpsemad allikad infootsinguks saavad õpilased alles kohapeal.
  • Enne võistluse algust antakse ette kriteeriumid, mille alusel peab allikaid hindama.

Teema: e-sigaretid / veipimine Ülesanne: Töötada läbi antud allikad ning argumenteerida nende abil oma seisukohta e-sigarettide / veipimise osas - kas poolt, vastu või erapooletu. 

  • Võistluse juht loeb ette reeglid, tutvustab hindamiskriteeriume ja žürii liikmeid.
  • Žüriisse kuuluvad rahvusraamatukogu spetsialistid; Eesti Väitlusseltsi esindaja ning ka Ekspress Meedia uuriva toimetuse juht Holger Roonemaa.
  • Osalejatele antakse allikate nimekiri ning näiteid, kuidas võiks oma argumente sõnastada.
  • Iga meeskond toob välja poolt- ja vastuargumente.
  • Õpilastel on õigus oma õpetajaga enne arutelu algust üks kord konsulteerida.
  • Õpetajad annavad ka hindeid vastasmeeskondadele.
  • Õpetaja ei saa hinnata oma klassi / kooli. Žüriiliikmed koguvad hinded kokku ja arvutatakse keskmine. Žürii kuulutab välja võitjad.

Parimaid meeskondi ja õpetajaid autasustatakse ning kõiki osalejaid ootavad üllatuskingitused!

Enne võistlust soovitame tutvuda ka meie veebipesa õppematerjalidega.